”Vem har låtit er förstå att ni är nakna?”

Skam är något många människor brottas med. Det kan vara saker man gjort eller saker som hänt, men det kan också vara skam över den man är, för inre eller yttre attribut. Att man inte duger eller håller måttet.
‍‍‍‍‍‍ ‍‍
När det första människorna skapades står det att det var nakna utan att skämmas inför varandra (Gen 2:25). Men direkt efter syndafallet var det det första som hände att de började skämmas för något de inte tänkt på förut; för sin nakenhet. – Synden hade fört med sig skam in i världen. Och även om de gjorde kläder åt sig så kände de sig fortfarande nakna och gömde sig för Gud.
‍‍‍‍‍‍ ‍‍
Sedan dess har skam varit en del av människans arv, och också något som modern psykologi också pratar mycket om, som en av de destruktiva krafter som avsevärt kan påverka livskvalitén för en människa. Det är intressant att redan bibelns första bok och kapitel som skrevs för flera tusen år sedan tar upp det.
‍‍‍‍‍‍ ‍‍
Men bibeln säger också senare att när Jesus kom tog han itu inte bara människans syndaskuld, utan också skammen när han som en symbol för skam själv hängde blottad, nedgjord och förkastad på korset. Guds son hade lämnat sin tron i himmelen för att ta på sig den skam Adam fört in i världen, för att människan skulle kunna få möta sin skapare igen, fri från skam.
‍‍‍‍‍‍ ‍‍
Paulus säger:
”klä er i den nya människan, som är skapad till likhet med Gud…”
…och på ett annat ställe:
”Om någon är i Kristus är han alltså en ny skapelse. Det gamla är förbi, något nytt har kommit”.
…och vidare: ”I honom och genom tron på honom kan vi frimodigt och tryggt komma till Gud.”
‍‍‍‍‍‍ ‍‍
Att klä på sig ”den nya människan”, Kristus, är som ett nytt Genesis, en ny början. ”En ny skapelse”, till Guds avbild. Som det var från början. För Guds plan var aldrig att människor skulle leva utifrån skam. Till och med när de första människorna syndat såg han till att ge dem kläder. Och ska man säga något positivt om skam så är det väl att det skapar ett behov i oss att söka sig till den som kan skyla vår nakenhet.
‍‍‍‍‍‍ ‍‍
Men till och med någon som blivit pånyttfödd kan känna och leva i skam som kväver livsglädjen. Därför ställer Gud frågan som liknar den han ställde i lustgården: Vem vill anklaga Guds utvalda? (Vem har sagt att du är naken?) Gud är den som frikänner. Gud är den som skyler vår nakenhet och gömmer oss i honom.
‍‍‍‍‍‍ ‍‍
Och det är här resan till frihet börjar: – att tänka om. Om Gud nu accepterar och frikänner oss så spelar det ingen roll vad vi själva eller andra människor känner eller tycker. Då kan också vi gå vidare och acceptera oss själva för vilka vi är, som hela människor, utan skam.
‍‍‍‍‍‍ ‍‍
Vilken god Gud vi har.
‍‍‍‍‍‍ ‍‍
Gen 3:11, Hebr 12:2, Eph 4:24, 2 Cor 5:17, Rom 8:33, Eph 3:12

Lämna ett svar